zaterdag 17 januari 2009

Nachtlicht

Sven is een roker. Hij is weliswaar op latere leeftijd begonnen, maar dat maakt hem niet minder een roker (hij begon pas op zijn dertigste. Het leek hem wel iets, dus is hij gaan roken). Ikzelf heb (praktisch) heel mijn leven gerookt en ben wonder boven wonder twee jaar geleden gestopt. Op 20 januari.
Maar Sven rookt dus nog steeds en hij doet dat buiten. We hebben afgesproken dat er niet meer in huis gerookt wordt. Sven staat dus regelmatig met een slaapkop in de regen. Of op zijn sloefen in de kou. Dit lijkt een nadeel, maar soms heeft het ook wel voordelen. Je bent even buiten, je apprecieert de binnenkant van het huis weer meer, je ziet de dingen die er buiten zijn. Zo ontdekte Sven dat het bij ons zelden echt nacht is. We wonen vrij dicht bij het justitiepaleis en dat is 's nachts heftig verlicht. Soms lijkt het wel gewoon een bewolkte dag, midden in de nacht. Het heeft iets bevreemdends, iets griezeligs, iets nucleairs. Maar soms is het de moeite waard om mijn fototoestel er eens bij te nemen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind de kleuren intrigerend. Het standpunt van waaruit de foto genomen is vind ook leuk. :-)

Anoniem zei

Spannend beeld in aparte kleuren. Zo uit de camera of toch een beetje aan gesleuteld?

Anoniem zei

Ik mis de nacht in de stad. En ik vind dat we wel wat zuiniger op het donker van de nacht mogen zijn. Dus ik denk dat ik wel een beetje droevig zou worden van het wonen daar. Desalniettemin prachtige foto.

ysabel zei

@ Karina: het komt rechtstreeks uit de camera, behalve de kader errond natuurlijk. Ik heb wel wat gespeeld met sluitertijden en iso. Het was wel te donker voor mijn camea om automatisch scherp te stellen. Ik heb dus handmatig scherpgesteld en daar was het eigenlijk net een beetje te donker voor. Daarom is het niet echt zo scherp. maar dat vind ik er nu net wel leuk aan...

@ oker: ik snap dat. Ik mis de duisternis soms ook wel wat. Maar ik ben opgegroeid in de stad en ben dus gewend dat er altijd licht is. Alleen is het de laatste tijd wel erg licht. Ik ben al blij dat ik hier maar tijdelijk woon. Ik zou de sterren uiteindelijk gaan missen...

Anoniem zei

Misschien moet ik ook weer beginnen roken. Toch als dat zo'n mooie beelden oplevert. Lekker warme kleuren.

feb zei

Dit is wel een mystiek beeld, prachtig !